lørdag 12. april 2014

Barnehager og kvinner i arbeidslivet.



Skal kvinner i 2014 måtte velge barn eller karriere basert utelukkende på hvilken dato på året man fikk barn? I dag må vi det.

Da jeg startet min karriere i arbeidslivet hadde jeg ikke barn. Jeg bodde i Norge og trodde at det gikk helt fint å kombinere dette med karriere og barn uavhengig av om man var kvinne eller mann. Dette stemte godt da jeg fikk mitt første barn i 2009. Det stemte også bra da jeg fikk mitt andre barn i 2010. De fikk begge startet i barnehage i Stjørdal selv om de var født utenfor den magiske datoen 31. august. Problemene oppsto da jeg fikk mitt tredje barn i 2013. Ikke fordi det ble for travelt eller fordi det var vanskelig å kombinere en travel karriere med en hektisk hverdag. Det håndterer jeg fint. Neida, det var fordi Stjørdal kommune bestemte seg for å kutte dramatisk i antall barnehageplasser kombinert med å la såkalte ikke-rettighetsbarn ikke få barnehageplass overhodet. Dette blir et stort problem. Med tredjemann født i september 2013 vil det si at vi skulle få barnehageplass i august 2015. For min karriere vil det være dramatisk. Det gjelder for nesten 1/3 av de som ønsket barnehageplass nå fra høsten av som er født i 2013. Det er svært mange. Det er mange kvinner dette gjelder.

Slike utfordringer gjør mye for kvinner i arbeidslivet. Og ja, jeg sier kvinner. Få, om noen jeg har snakket med har vurdert at det er mannen som skal ta permisjon fra jobb opp mot et helt år ekstra. Og her er utfordringen. Hvordan få kvinnene tilbake i arbeidslivet? Når man har vært borte opp mot 2 år har mye skjedd på en arbeidsplass, og det vil kunne ta tid å bygge karrieren videre. Det vil si, om man hadde en fast jobb man kunne ta permisjon fra. Om man ikke hadde denne muligheten vil man kunne få problemer med å få en ny jobb etter så lang tid uten arbeidserfaring. Jo lenger man har vært ute av arbeidslivet, jo vanskeligere er det å komme tilbake igjen. Det er velkjent. Likevel er dette en villet politikk fra regjeringen i og med at de legger ned 7000 barnehageplasser på landsbasis samtidig som de gikk imot to barnehageopptak i året i budsjettet.

Skal kvinner i 2014 måtte velge barn eller karriere basert utelukkende på hvilken dato på året man fikk barn? Jeg sier nei. Kvinner trengs i arbeidslivet. Bli med!

(Bilde er tatt av fotograf Eir-Jørgen Bue www.feir.no)



2 kommentarer:

  1. Hei! Her i Sverige har de et annet system som virker bedre, alle får barnehageplass når barnet er ett år, uansett når på året barnet er født. Man søker og da plikter kommunen å skaffe barnehageplass innen fire måneder. så søker man når barnet er 8 måneder så skal man ha plass den dagen barnet er ett år. Det er synd at politikerne i Norge ikke prioriterer førskolen høyt nok, det er en viktig institusjon for foreldre og barn, og en av nøkklene til mange goder i samfunnet synes nå jeg :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett