mandag 18. august 2014

Risikotoleranse. Er den ulik for de voksne ansatte og barna i barnehager?



Tenk om jeg som sikkerhetsforsker i arbeidslivet skulle gått ut i media og sagt: «La de gå på en smell. Det lærer de av. Det herder de for senere utfordringer» (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4034511.ece), eller: «Ta diskusjonen med arbeidsplassen, er en brukket fot greit?» (http://byavisa.no/2013/06/05/risikofylt-lek-hindrer-skader/) . Dette ville vel knapt være en diskusjon sett fra et HMS-perspektiv i arbeidslivet. Det ville vært fokus på å jobbe for at den foten forblir ubrukket for å hindre unødig belastning både på arbeidstaker og arbeidsgiver samtidig som arbeidsoppgavene utføres tilfredsstillende. Jeg tror man må lete lenge etter noen som anser en kalkulert risiko uten sikkerhetstiltak for å brekke armer og bein som tilfredsstillende HMS-arbeid på en arbeidsplass i dag (http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=207426).

Så hvorfor kommer disse spørsmålene opp når det gjelder barn i barnehage?

Har barn større nytte av å klatre høyt uten sele eller annen beskyttelse enn voksne? Ville det være akseptabelt at en voksen jobber på samme høyder uten sikkerhetsutstyr? Vil eksempelvis en snekker lære bedre eller gjøre jobben bedre ved å jobbe i høyden usikret? Hvor mange ganger sin egen høyde skal man falle for å lære? Og hva skal man lære av det som man ikke kan lære ved å klatre mindre risikofylt? Og nei, jeg sier ikke at barna ikke skal få klatre i trær. Jeg sier at man som voksen må være tilstede og tilse at det skjer uten at barnet utsettes for unødig risiko som eksempelvis å klatre faretruende høyt. Man skal utføre oppgavene med fokus og oppmerksomhet på sikkerhet.

Lærer barn av redsel og smerte som jo en brukket fot innebærer? Hva lærer de av å gå på en smell? Ifølge barnepsykolog Magne Raundalen, lite (http://www.dagsavisen.no/nye-inntrykk/ettertanke/foreldrenes-forsvarer/). Når man skal lære seg motorisk ferdighet innen idrett for eksempel er det så vidt meg bekjent læring gjennom å utøve ferdighetene på det nivået man er på, oppleve mestringsfølelse og så bli utfordret videre når man er klare for det. Det gir en positiv opplevelse rundt den fysiske utfordringen for barnet.  De blir flinkere og sterkere uten nødvendigvis å skade seg. Og når de skal utføre noe hvor de kan lande hardt er ofte treningsarenaen utstyrt med matter eller tjukkaser. Joda jeg vet skader forekommer. Uhell kan skje. Skrubbsår og blåflekker må man regne med. Spørsmålet er bare hvor på skalaen risikotoleransen bør ligge. Barn bør ikke utsettes for unødig risiko.



Gjennom mitt arbeid innen psykologi og sikkerhet er jeg klar over at mennesker gjør feil som kan føre til skader. Det er menneskelig å feile. Om du er interessert i god litteratur rundt dette temaet vil jeg eksempelvis anbefale Reasons bok fra 1997, Human Error. Jeg vet også at verden er full av risiko og at det ikke er risikofritt å leve. Hvis du er interessert i dette temaet kan jeg eksempelvis anbefale Perrows bok fra 1999, Normal accident theory samt Weick og Sutcliffe sin bok fra 2007, Managing the unexpected. Videre vet jeg at arbeidsoppgavene må utføres. Selv risikofylt arbeid som offshore borearbeid eller å manøvrere et fly må utføres.  Det er i tillegg fokus på at dyktige arbeidstakere ikke skal pakkes inn i bomull ved eksempelvis å la teknologien overta arbeidet. Selv i arbeidsmiljøloven fra 1977 av var det fokus på de psykologiske jobbkrav med Einar Thorsrud i spissen, for å unngå at mennesker ikke utvikler seg på jobben. Mennesket trenger å bruke seg selv både fysisk og psykisk. Der er det ingen forskjell på voksne og barn.


Barn, som voksne, lærer best i trygge omgivelser med gode veiledere. Jeg ønsker meg de samme prinsipper for trygghet i barnehage som vi har for trygghet i arbeidslivet for de voksne.