I dag var det igjen en ny flyulykke. Et fly styrtet ved Taipei og bilder viser dramatikken da det kom over motorveien før det krasjet. Igjen er det omkomne i flytrafikken. Det minner meg om en diskusjon jeg hadde for bare noen dager siden i Nettverket Regionalt forum for kontrollrom, fjernstyring og sikkerhet. Et av diskusjonstemaene som kom opp på denne samlingen var en tendens til nedprioritering av sikkerhet i flere bransjer. Det ble påpekt at innen sikkerhet ser man en tendens til en trend som ikke handler om å overgå hverandre i å ha det mest mulig sikkert, men heller holde seg til det som er godt nok. Nettopp dette påpekte også leder av flysikkerhetskommisjonen Jo Bjørn Skatval i et intervju med Stjørdalens blad for litt siden. For en 10-15 år siden hadde flyselskapene selv strengere retningslinjer enn myndighetene. I dag kan det se ut som om det det ikke er prestisje i å ha egne sikkerhetskrav som overgår de myndighetene setter i flytrafikken. Dette gjelder ikke kun i flyindustrien, men det er der det er svært synlig om dagen, og som gjør at man kan sette spørsmålstegn ved hva som er sikkert nok, og hvordan man kan øke tryggheten i bransjen igjen. Det er et komplekst spørsmål men faktorer som økt konkurranse, mindre trygge arbeidsforhold for piloter og crew samt dårligere økonomiske rammer for sikkerhetsarbeid og vedlikehold vet man fra forskning er avgjørende. Jeg håper vi etterhvert ser en holdning i alle høyrisikobransjer om at sikkerheten skal være "best mulig" og ikke bare "god nok".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar